Na każdej stacji jednego z wielkich koncernów znajdziemy paliwa premium. Nierzadko są droższe od zwykłego paliwa od 20 do 30 groszy za litr. Czym różnią się one od zwykłych paliw? Czy warto je tankować?
Dystrybucja
Producencji prześcigają się zaletami płynącymi z korzystania z ich paliw premium. Zmniejszone zużycie paliwa, mniejsza emisja gazów oraz czyszczenie silnika to hasła do których zdążyliśmy się przyzwyczaić. Koncerny nie posiadają swoich zapasów na terenie każdego kraju, na który dystrybuują swoje paliwa. Zazwyczaj paliwa są skupowane od lokalnych dostawców. Paliwa zazwyczaj różnią się jedynie dodatkami, unikalnymi dla każdego z koncernów.
Zalety stosowania paliw premium
Paliwa premium posiadają także więcej dodatków uszlachetniających, które przeciwdziałają korozji czy pomagają nasmarować silnik od środka. Wszystkie te dodatki mają za zadanie sprawić by proces spalania przebiegał w czystszy sposób. Przeciwdziała to osadzaniu się nagaru na wewnętrznych elementach silnika. Nagar jest to biało-zielonożółty osad który odkłada się w komorze spalania. Jest on efektem ubocznym procesu spalania. W skrajnych przypadkach może dojść do jego samozapłonu.
Paliwo premium może oczyszczać wnętrze silnika, zwiększać skuteczność domykania się zaworów i teoretycznie zapobiega samozapłonowi nagaru. Nie zawsze jednak zatankowanie paliwa premium do samochodu może podziałać na jego korzyść. Zatankowanie takiego rodzaju paliwa do starej jednostki może skutkować wypłukaniem nagromadzonego nagaru, który "uszczelniał" komorę silnika. Cząstki nagaru, które dostaną się do układu wtryskowego mogą spowodować jego zapchanie co może skutkować drogimi naprawami.
Osiągi samochodu, a paliwa premium
Paliwo premium może zaszkodzić starszym autom. Producenci zalecają tankować do niektórych ze swoich modeli paliwo o wyższej liczbie oktanowej, dzięki której auta osiągają swoje maksymalne możliwości. Badania wykazały, że w przypadku zwykłych aut osiągi zwiększały się od 1% do 5%. Jest to wynik porównywalny z tym jaki zapewniają dogodne warunki atmosferyczne takie jak gęstość powietrza czy nagrzanie nawierzchni.