AUTO dziennik

Jak zrobić tuning mechaniczny?

Zbyt niska moc maksymalna czy nieharmonijnie przebiegająca wartość momentu obrotowego, potrafią wyeliminować przyjemność z jazdy samochodem. Kiedy silnik nie zapewnia odpowiedniej liczby koni mechanicznych i niutonometrów, trudniej też czuć się bezpiecznie, zwłaszcza podczas wyprzedzania.

Kierowcy, którzy z jakichkolwiek powodów w takiej sytuacji nie chcą zmieniać auta, coraz chętnej decydują się na tuning. O ile optyczna zmiana pojazdu może budzić sporo kontrowersji, to tuning mechaniczny łatwo zrozumieć. Niektórzy decydują się na chiptuning, który w wielu przypadkach negatywnie wpływa na żywotność podzespołów współpracujących z silnikiem oraz samej jednostki napędowej. Alternatywą jest tuning mechaniczny, czyli ingerencja nie w parametry zapisane w sterownikach, lecz wymiana podzespołów na te o lepszych parametrach.

Nowy silnik, czyli swap

Z pozoru najprostszym sposobem na mechaniczny tuning jest wymiana jednostki napędowej. Używane silniki z droższych wersji powinny pasować zarówno do skrzyni biegów (zdarza się konieczność zamontowania nowej przekładni) oraz parametrów zawieszenia i hamulców. Swap łączy się także z koniecznością wizyty w stacji diagnostycznej i następnie w wydziale komunikacji. Brak odpowiednich adnotacji w dowodzie rejestracyjnym grozi pokaźnymi karami, w tym zabraniem dokumentu.

Układ wydechowy

Modyfikacja układu wydechowego to kolejny sposób na podniesienie osiągów. Szersze rury wydechowe odznaczają szybsze odprowadzanie spalin i tym samym zwiększoną wydajność sinika. Należy tylko uważać, by nowy układ wydechowy spełniał normy emisji hałasu oraz by dźwięk nie irytował. Zdarza się, że podczas modyfikacji układu wydechowego wycina się katalizator, montując strumienicę. Rozwiązanie to nie dość, że zwiększa emisję niebezpiecznych związków emitowanych do atmosfery, to jeszcze bez prawidłowo wykonanej regulacji może zmniejszyć moc. Lepiej jest wymienić sam katalizator. 

Kute tłoki i korbowody

Przy planowaniu zwiększenia mocy o pięćdziesiąt i więcej procent, optymalnym rozwiązaniem jest tuning polegający na wymianie fabrycznych tłoków, panewek, wału korbowego i korbowodów - na nowe wykonane z kutej stali. Podzespoły te są bardziej odporne na wysokie temperatury i mają mniejszą rozszerzalność cieplną. Ponadto lepiej wytrzymują przeciążenia oraz uderzenia.

Filtr stożkowy

Odpowiednia dawka czystego powietrza (tlenu) zapewnia lepszą sprawność silnika. Przy standardowym filtrze powietrza powstają dodatkowe opory wynikające ze zwężenia. Aby zminimalizować opory, należy założyć filtr stożkowy, montowany tuż przed przepływomierzem. Poza niewielkim przyrostem mocy i momentu obrotowego, w granicach 1-5%, montaż filtra stożkowego wpływa na bardziej rasowe brzmienie. Inny plus to możliwość płukania zanieczyszczonego filtra bez konieczności wymiany.

Inne sposoby na mechaniczny tuning

Poza wymienionymi wcześniej metodami, przyrost mocy i momentu obrotowego można osiągnąć na kilka innych sposobów. Wydajniejszy układ chłodzenia, turbodoładowanie (najlepiej z chłodnicą powietrza doładowującego – intercoolerem) czy modyfikacje w układzie dolotowym, to kolejne takie rozwiązania. Należy tylko pamiętać, że lepsze osiągi mogą wymagać dopasowania układu zawieszenia (mocniejszych sprężyn), układu hamulcowego (np. tarczy wentylowanych zamiast tradycyjnych lub sportowych klocków i zacisków) oraz opon o wyższym indeksie prędkości.
 

Powiązane artykuły